vrijdag 17 oktober 2014

organiseren

Wij wonen in een prachtige, fantastische buurt in het Gentse, met name, de Brugse poort.

Het is een fantastische wijk, die leeft, waar beweging is, waar dingen, goede dingen, gebeuren, waar mogelijkheden zijn, maar waar het nogal druk is en krap van ruimte...
Er zijn hier een aantal ruimtes in de stad, die eigenlijk triestig liggen te schreeuwen om wat aandacht, maar die nu als lege gaten in onze drukke wijk op de kaart staan. Zo ligt er tussen de peerstraat en de boomstraat een prachtig groot vlak terrein met 3 enorm mooie bomen erop. Maar er staan hekjes rond, en er gebeurt in al die tijd dat we hier wonen, gewoon niets mee...
Geen idee van wie dit is en wat de plannen er mee zijn, maar ik vind het jammer dat het in tussentijd niet kan opengesteld worden als ruimte die door de buurtbewoners kan gebruikt worden, al was het maar om de kindjes eens te laten voetballen of om er te gaan picnicen in de zomer. En voor mijn part zetten ze er een bordje: de eigenaar is niet verantwoordelijk voor gebeurde ongevallen, betreden op eigen verantwoordelijkheid,... weet ik het?

Toch doet de stad hun best, er zijn al heel wat pleinen die daar zo wat niets lagen te doen, die best wel al een mooie invulling kregen, maar er is nog veel werk.

Ons huis is zeker niet klein, voor deze buurt, maar het is in vergelijking met huizen van sommige kennissen of familie zeker ook niet groot, al zeker niet gezien we er hier met 5 in wonen...
En dat vraagt soms toch wel om wat organisatietalent, wat ik jammer genoeg niet heb.
vaak ziet mijn huisje er dus soms wat rommelig uit, of wat chaotisch. Simpelweg omdat er niet veel plaats is.
Gelukkig staat pinterest, internet,... vol met geniale opbergideeen, en soms kunnen we er enkele van gebruiken.

Maar we zijn ook creatief.

We hebben dan de bureau maar nog eens aangepakt.

Met een baby in huis heb je al eens glazen potjes van de babyvoeding over, net als dat je met twee kleuters in huis ook van die glazen yoghurtpotjes overhebt, soms... daar passen gerust de hele boel kleine prutskes op mijn bureau in... op die manier kan ik geld uitsparen aan organisatie-producten uit boekenwinkels enzo, moet ik minder glas buiten zetten, zit alles toch goed ordelijk gesorteerd, zie ik wat waar zit en pak ik gewoon het potje dat ik nodig heb.

En de living. Doe eens een kast weg (en de bijhorende ongebruikte rommel) en die ruimte ziet er alweer een stuk rustiger uit.


1 belangrijk iets heb ik ondertussen al geleerd.
Wil je een (klein) huis goed organiseren, doe dan al de overbodige rommel weg.
En denk daar maar ruim in. Soms zeggen ze: iets wat je twee jaar niet gebruikt hebt, kan weg... goh, soms moet het zelfs snelle.

En dat is voor mij geen evidentie. Want het botst een beetje met het principe: gooi niets weg, want al dat afval is ook niet goed. Maar dan kan je ook gewoon zeggen: wie al niet koopt wat hij niet nodig heeft, wint twee keer. opgeruimd huis waar je geen nutteloze dingen moet weggooien, goed voor de portemonee in de winkel en achteraf in de aankoop van vuilzakken...
Toch: in deze huidige materialistische samenleving is het soms moeilijk. En ik neem gewoon tout court niet graag afscheid van dingetjes.
Hebben jullie goede ideeën? hebben jullie fantastische oplossingen? Deel ze gerust :)

Dag lieverds!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten