donderdag 16 oktober 2014

Winter's comin'

Tja, mijn man en game of Thrones... Hoewel hij normaal gezien niet echt de grote scifi en fantasyfan is, en ik wel. En toch vinr ik got lang zo geweldig niet als hij. Het is ok, maar dat ligt misschien aan het feit dat ik een voorkeur heb voor de de klassieke, saaie en afgeleefde verhaallijn met een min of meer echte, weliswaar menselijke, held die vooral niet midden in het verhaal doodgaat, en die op het einde min of meer een goed einde bekomt... Misschien zijn mijn voorkeuren in deze dan misschien niet de literair hoogstaande parels met de cultureel geapprecieerde en gesofisticeerde verhaallijnen en plots, ik lees nu eenmaal simpelweg goir het ontsnappen aan het gecompliceerde alledaagse, om me even zelf een held te wanen of puur ter informatieve reden...
Dus om in thema te blijven, bereiden we ons deze tijd voor op de prachtige winter...
Seizoensgroentjes, huisje opruimen, uitdenken van kaarten,...
En een nieuwe muts voor mezef haken naar een patroon van een babymuts..

 Nog best wel geslaagd, en het ziet er niet per se uit als een babymuts... Liesl heeft er eentje in het echte formaat, en met andere kleurtjes :) leuk patroon, uit het boek: 'Haken voor de baby' van Nicki Trench, de Pomponmuts.
Voor deze versie heb ik er hier en daar (of veel plaatsen) een extra rij in gestoken, meer steken,... en ik zou zeggen: geslaagd... 

En het uittesten van verschillende soorten deeg (bedacht me net:is hier een meervoud van?) voor kerstkoekjes... hoort ook bij de herfst :). Ondertussen zijn dat goedkope koekjes voor het tienuurtje op school en voor bij de thee. 

Deze deeg is gemaakt op basis van een recept uit een basisbakboek voor beginners. Ik heb hier wel maar een halve portie deeg gemaakt, aangezien het een testversie was. 
Gelijke delen boter en suiker (hier de halve portie: +- 8 elk.) dat opkloppen, dan een ei bij (eigenlijk moest er maar een half ei bij, volgens het recept, maar das ook zo stom :) ). 2 el melk, kruiden (speculooskruiden bv, of andere koekjeskruiden), en dan evenveel bloem als de hoeveelheid voor de boter en de suiker (dus 160 in dit geval) . 
Eventueel ook nog smarties, chocolaatjes, rozijnen,.... toevoegen
Goed kneden, de deeg uitrollen op een met bloem bestrooide tafel of zo (meestal spreken ze van werkblad, maar ik doe dat simpelweg op de tafel
vormpjes uitsteken, op een bakpapier op een bakplaat, ong 10 min op 180 ° in een voorverwarmde oven, klaar :)

 
 En als je graag ze achteraf aan de kerstboom wil hangen dan prik je er op voorhand een groot genoeg gat in (die gaatjes zakken door de boter bij het bakken wel een klein beetje toe) en dat maak je desnoods iets groter als ze net uit de oven komen. Een naald om draad of wol erdoor te halen, is ook wel handig, dan hoef je niet te prutsen met de warme koekjes.
Hier zijn ze alleszins goedgekeurd.
En aangezien ik hier een chocofobie in huis heb, hebben we 1 vormpje gehouden voor koekjes zonder chocolade, en dan al de rest wel met chocolade :)

1 ding weet ik: deze waren een succes. De vorm van de koekjes bleef min of meer behouden, dus dat is al een grote vooruitgang, tegenover de deeg die ik hiervoor al eens teste (niet op deze blog) 
de smaak zat goed. 
en ze zijn makkelijk te maken.

Wie komt er proeven? 






xxx


17/10/2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten