donderdag 19 februari 2015

aswoensdag is gepasseert...

aswoensdag is gepasseert, en in de katholieke kalender betekend dat dus 40 dagen vasten.
Nu, op zich ben ik niet bijzonder gelovig, en al zeker niet katholiek. Ik geloof niet dat er een God is, en als er al een zou zijn, dan toch zeker niet zo eentje zoals hij in de bijbel beschreven staat.
Maar ik kan de verhalen uit de Bijbel (en voor datzelfde geld, de Joodse tradities en verhalen) wel naar waarde schatten en besef dat daar heel wat belangrijke levenswijsheden in te vinden zijn.
De vasten op zich vind ik niet zo belangrijk, maar het idee om een beperkte periode van het jaar meer bezig te zijn met het pure, jezelf, reflectie en minder met jezelf vol stoppen met rommel en met overdaad wel goed. Al was het maar voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid. Of zo.

Het feit dat het verbond der vegetariers (er is waarschijnlijk wel ergens een andere naam voor, maar kom) de vastenperiode uit de Katholieke traditie aangrijpt om het concept 'Dagen zonder vlees' te lanceren, vind ik mooi meegenomen en een erg waardevol initiatief, passend bij een periode van vasten, op vele vlakken.

Dus net als vorig jaar, gaan wij dit jaar de vastenperiode in gedachten houden. Vorig jaar liep de actie 'dagen zonder vlees' veel geruislozer. zij doen maar om de twee jaar de actie 'in het groot'. Toch deden we vorig jaar mee, en des te reden meer om vandejaar ook weer mee te doen.

Vandaag startten we met een heerlijke couscous met een groentenmengeling (couscousgroenten) met fallaffel-balletjes. Och, wat hou ik van die balletjes. Heerlijk! en nog es mooi meegenomen, vleesloos :).

Zo het einde van de winter (ik vind dat eind februari wel zo stilaan het einde van de winter is) is ook de periode om te beginnen denken aan heerlijke geurende planten en bloemetjes, bloeiende kleuren en geuren, heerlijk geritsel en fantastisch groen. Nu is het zo dat wij dus nog altijd geen tuin hebben... tja, ik kan dan ook geen ruimte of geld toveren, dus we wonen nog altijd in ons toch wel karaktervolle stads-rijhuisje. Nu is het zo dat in de stad Gent een geveltuin mag. zolang je een paar regeltjes volgt (max 30 cm diep, 1.20m vrij houden van het voetpad, geen obstakels, ... ). Een geveltuin in die zin dat je een paar tegels uit de stoep haalt en planten in de plaats zet...

Zo moeilijk kan dat niet zijn? Snel even die tegels deruit, de cement onder het voetpad er uit (ja, daar ligt cement onder, en een dikke laag ook, om te zorgen dat je toch een paar jaar over de stoep kan lopen zonder je benen te breken) en hop, plantjes erin.
Maar, zo tegels eruit halen is zo simpel nog niet. toch die eerste niet. met een geleende koevoet en mijn simpele IKEA hamer een half uurtje zitten ploeteren tot stoeptegel 1 eruit was en dan gaat het wel iets beter, omdat je dan wat 'speelruimte' hebt.
Daarna cement uitgraven... dat is hard! en ook hier weer, eerst heel veel zwoegen, opnieuw met beitel en hamer, (tja, ik had niet veel beters, maar het ging ook, en het is natuurlijk geen tuin van verscheidene vierkante meter dat ik er een drilboor voor nodig had), heel veel op mijn vingers slaan in plaats van op de beitel en uiteindelijk is het me gelukt om mijn 'gat in de grond' redelijk cementvrij te krijgen.

dan: wat doe je met die tegels? binnen zetten dan maar en hopen dat je ze gewoon moet bijhouden? mocht iemand die het weet dit lezen, laat mij gerust weten wat ik met die tegels moet doen...

een steun voor een klimplant gaan halen (pvc is lekker buigzaam en plooibaar over verbuigingen en uitstulpingen van de gevel) en dat geval ook nog es aan de muur bevestigd krijgen. Even de man van een vriendin lenen, met zijn boormachine natuurlijk, om dat ding omhoog te krijgen en klaar...

morgen nog potgrond halen, plantjes er in (uiteraard allemaal roze, wat wil je, de mini's waren mee om te kiezen) en dan genieten, en veel water geven :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten