donderdag 5 februari 2015

kindjes verwennen = mezelf verwennen

 Soms is opvoeden een gevecht dat vooral veel energie en creativiteit vraagt. Afin, niet echt een gevecht, dat is het misschien ook niet. Maar het geeft een heleboel dagelijkse problemen en moeilijkheden, die je alle dagen moet overwinnen. De ene keer gaat dat vanzelf, kom je zo op een oplossing, die er ook meteen voor zorgt dat dit probleem niet terugkomt, en andere keren, is het een moeilijkheid die dagen, weken of zelfs maanden aansleept voor je eindelijk een oplossing voor het probleem vind.
Mijn middelste mini-mij eet niet graag boterhammen, afin, eigenlijk wel, maar ze doet al een paar weken moeilijk over haar ontbijt, en haar boterhammen 's middags, waardoor ze een hele dag humeurig is van de honger, en dan heel de dag liefst zou chocolade eten. Die chocolade neemt ze dan ook gewoon... Maar goed! problemen moet je oplossen. Een middag bedacht ik: wat als ik mezelf nu eens verwen en dan eet ze misschien gewoon mee? Wat kaasjes (fagotin), boterhammetjes met choco en boterhammetjes met confituur... En waarempel, het werkte...


Maar mijn schat vond nog een betere oplossing. Laat haar zelf een poging doen om haar boterhammen te smeren. Na al die dingen die we geprobeerd te hebben, was dit eindelijk iets wat werkte, ineens had ze 2 boterhammen op... fantastisch... ok, het gaat niet altijd even goed om te smeren, maar het zal wel beteren! En ze eet haar boterhammen.

Liesl verwennen we af en toe met zelfgemaakte fruitpap, zoals ze vroeger ook door mijn mama of mijn oma gemaakt werd voor ons of voor mijn mama. Appeltjes raspen, bananen pletten, koekjes erbij kruimelen en melk of sinaasappelsap erbij... heerlijk. Dubbele portie, want ook ik lust dat! En het is nog es gezond voor iedereen. Soms maken we zelfs 3 porties, eentje voor de kleinste mini-mij, eentje voor de middelste (die toch ook thuis is) en een portie voor mezelf :). Iedereen verwend en iedereen gezond. 


Een ander 'probleempje' of 'moeilijkheidje' is dat de kindjes vaak allebei willen helpen met koken of eten klaar maken. vanavond gingen we pudding maken, maar wat doe je als zowel mini-mij 1 en mini-mij 2 allebei willen helpen en pudding maken. Dan maak je twee porties. We maakten griesmeelpudding en chocoladepudding. Aangezien mijn schat geen chocolade lust, hebben we eigenlijk geen chocoladepuddingpoeder in huis. Maar dat probleem wordt opgelost met bakvaste chocoladekorrels. Die smelten wel, blijkbaar, maar ze smaken wel nog lekker eens ze warm geworden zijn. Andere chocolade, die te warm wordt, wordt kristalachtig en is minder lekker nadien. 




 Het resultaat is chocosnoetjes en veeeeeel lege potjes :)


 De griesmeel haalde ik in Duitsland. Ik heb deze hier nog nooit gevonden. (het is een soort couscous, maar dan nog fijner). Als ik deze hier ooit ergens voor een schappelijke prijs vindt in een gemakkelijk te bereiken winkel (zijnde een 'gewone winkel', waar ik mijn andere dagelijkse boodschappen ook doe), laat ik het ook wel weten. 


Heerlijk smullen, dat is fantastisch, dat is mezelf verwennen, mijn kids verwennen, en zo is iedereen blij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten