maandag 16 december 2013

centjes

In mijn missie om het allemaal een klein beetje goedkoper te doen, wil ik het graag ook een beetje gezellig en artisanaal houden.
Een van de zaken die ik doe en die helpen is zelf brood bakken. Niet met een broodmachine en met een mix waar je alleen maar water of melk bij moet doen. dan komt het zeker niet goedkoper uit, pas na een paar jaar. Maar met eenvoudig broodbloem, bv uit delhaize, droge gist, wat boter, suiker en zout, maak je zo een brood. Een vers brood in de supermarkt (een groot) kost zo'n 2 euro, als je geen speciaal brood wil toch :). een zak bloem waar je 3 a 4 broden mee bakt, kost eveneens zo'n 2 euro, en de boter, gist etc, kosten per brood ruim gerekend zo iets van een 20 cent. dus voor 70 eurocent kan je een brood bakken.
Toen ik twee jaar geleden getrouwd ben heb ik ook een keukenrobot gekregen, een kenwood. dat helpt voor het gemak. ik kan de deeg zo'n 5 a 10 min laten kneden zonder er moe van te worden :). Twee keer laten reizen, 1 keer in de pot van de kenwood, en daarna 1 keer op de bakplaat. ideaal!




Wat ook helpt is de dagen dat we thuis zijn, voor de jongste de herbruikbare luiers te gebruiken. Ik vind het niet zo evident om ze te gebruiken als we onderweg zijn. Zeker omdat de grootouders het 'belachelijk' vinden. Hoewel ze wss niet zo goed weten hoe dat zit met die hedendaagse herbruikbare luiers. Daarnaast is mijn man er ook niet altijd zo een fan van, want hij maakt niet graag zijn handen vuil :) Maar ik gebruik ze thuis wel graag. Beter voor milieu en onze centen :) Pampers en zelfs de goedkopere versies ervan, zijn echt duur!

En af en toe de was aan een droogrek laten drogen spaart energie en water. Natuurlijk, als er zoveel was is, zoals de laatste tijd bij ons (een dochter die aant potjetrainen is, en soms 2 of 3 broeken per dag extra nodig heeft, alsook sloffen die dan nat zijn of zelfs de mat, een andere dochter die heeeeel graag vuil wordt) gaat het soms wel wat sneller met een droogkast er bij. maar matten, lakens, dekens, die gaan aan het droogrek, dikke truien, handdoeken,... :-)

kleding uit de kringwinkel aanpassen (zie een vorige post) kan ook goed zijn voor het milieu. En ook goed voor de portemonee :) Al vind ik wel dat voor een reeks feestdagen, vb nu, rond kerst en nieuw, en met een trouwfeest van vrienden ertussen, dat we allemaal wel een klein beetje iets nieuws hebben verdiend, en dat hebben we dan ook gekregen :)

Heeft iemand van jullie nog tips?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten