donderdag 19 december 2013

kerstkaart houder

Zoals ieder jaar is het elk jaar leuk om nog met de post een aantal kerstkaarten te sturen. Het hoort er nu eenmaal bij, en het heeft erg veel charme vind ik.
maar originele kerstkaarten vinden is niet altijd evident. Er zijn nochthans heel wat kerstkaarten te vinden met heel veel designs in de winkels. 1000den verschillende designs, of zo. Maar toch, het is allemaal toch wel min of meer het zelfde. Kaarsen, kerstballen, kerstbomen, sneeuwmannen, kerstmannen, rudolf of iets dergelijks.
Maar nu heb ik twee creatieve kindjes in huis. Dat opent mogelijkheden.

Ik ben begonnen met ze uit te kleden tot op hun ondergoed, ze dan een verfborstel en verf te geven, en een GROOT blad, dat ik op een houten plank had gelegd om de vloer enigzins te beschermen. (sowieso gebruikte ik kinderverf/vingerverf.)


Het resultaat was uiteindelijk 3 kleurrijke grote bladeren... Wat doen we daar nu mee? we gebruiken 2 van de 3 bladeren om er bladwijzers uit te snijden. (om later voor bepaalde mensen specifiek van 1 van de kindjes een bladwijzer te kunnen sturen, schrijf ik er achteraan de beginletter van hun naam op in een hoekje.) 
  Daarna ben ik met van die gouden stikkers uit de wibra/het kruidvat aan de slag gegaan. Zo van die stikkers/plakkers 'gelukkig nieuwjaar' of 'prettige feestdagen' 'vrolijke kerstdagen' 'happy new year' of iets dergelijk. In de pakketjes met de tekst stikkers zaten ook leuke figuurtjes die ik ook ertussen gaan plakken ben. Dat geeft iets vrolijks. zoals sterretjes, kaarsjes,...

 Daarna nog een tekstje schrijven, het desnoods op internet zoeken en het in een tekstdocument gieten en een aantal keer op een blad zetten. Dan uitknippen en aan de achterkant van de bladwijzers plakken. Als alles erop plakt dat er op moet plakken: nog even door de lamineermachine met lamineerpapier, zodat alles goed blijft plakken waar het moet plakken, en het een iets handiger gebruiksvoorwerp wordt. Natuurlijk, dit is niet verplicht :) Zorgen dat er niet teveel lamineerplastiek overblijft naast de bladwijzers (zo ong een cm van de rand, dus eventueel puntjes bijknippen,...) En klaar. Nu nog in enveloppes, adressen erop, postzegels erop, onze naam en adres op de achterzijde, toeplakken en versturen!

De meeste reacties die ik kreeg: waauw, zo leuk, zo handig en vooral eens iets anders :) en zo leuk dat het zelf gemaakt is en dat de kindjes geholpen hebben :)

Met het derde blad ga ik ook nog aan de slag. Elk jaar krijg je toch een aantal kerstkaartjes terug. en de vraag is altijd: waar moet je die ook weer kwijt. In een kaarthouder :) en die ga ik maken met dit derde blad.
Met een kuttermes snij ik een aantal (schuine) lijnen, sommige langer, sommige kleiner, in het blad. Daarna ga ik de bovenzijde van de lijntjes insmeren met lijm, en de rand van het blad ook, en ik plak het op een ander even groot blad of stuk dun karton, om het te verstevigen. daarna plak ik in de hoekjes en onder de lijntjes de zelfde soort plakkertjes als ik op de bladwijzers geplakt heb. zo merk ik meteen waar ze ook alweer zaten :) Daarna nog even laten drogen en dan kan het omhooggehangen worden.
 En nu hopen dat ik nog wat extra kaartjes krijg om er in te steken :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten