maandag 16 juni 2014

Een alles in 1 overgooier-jurkje

recentelijk vond ik deze tutorial op internet...
http://www.thinkingcloset.com/2014/05/14/elastic-waist-tank-dress-tutorial/
Dat vond ik wel leuk en gemakkelijk. Want, zo'n Tank-top, zo'n topje, kan je in de zeeman voor weinig geld kopen en je kan het er zelf niet voor maken. (ik toch niet, en al zeker niet zo netjes of mooi)...
Maar aangezien er nog een heleboel strijk op mij te wachten stond, moest dat eerst gebeuren (examens en inhuis-her-decoratie namen even veel tijd en daardoor moest ik dus de strijk opzij zetten en dat moet dan later ingehaald worden :) )
Maar goed. Tijdens het strijken wandelen je gedachten al eens je hoofd uit en ben je met alles bezig behalve met het strijken zelf (dat gaat zo wat gedachteloos na een tijdje, zeker als het een hele berg is, en dan verbrand je jezelf) En mijn hoofd maakte al eens een aangepaste versie voor 1 van de dochters van het kleedje van bovenstaande tutorial.

En dit is het geworden:












En hoe heb ik dat nu gedaan?
Wel: zo:

Zo heb ik het gedaan: 





 het patroon heb ik zelf op een blaadje getekend: ik heb een aantal A-4-tjes aan elkaar geplakt met plakband en dit erop getekend nadat ik mijn mini-mij (in dit geval Lore, maar het uiteindelijke kleedje viel groot genoeg uit voor Hannah ook, aangezien ik altijd schrik heb dat het te klein gaat zijn en ik altijd nog een paar cm's toevoeg om het zeker groot genoeg te hebben)

materiaal:
- een soort van fluweel (denk ik?) dat ik ergens nog liggen had, van stoffenspektakel, wel met het gedacht van zo'n soort jurkje gekocht,
- een restje dunne katoen (ook ergens uit zo'n bak van t stoffenspektakel)
- bijpassend garen en schaar etc
- een hemdje dat past voor het kind voor wie je het maakt.
- papier en plakband en een stilo om het patroon uit te tekenen
- een lintmeter om het kind te meten
- speldjes




knippen:
in het katoen: 2 keer de bandjes en 1 keer het flapje.
In de 'hoofdstof': 2 keer de bandjes, 1 keer het flapje en 2 rokpanden.







 'recept':

- speld de bandjes op elkaar met de goede kanten tegen elkaar: 1 hoofdstof en 1 voering bij elkaar, dit twee keer.
- speld het flapje, de voering en de hoofdstof met de goede kanten tegen elkaar
- speld de twee rokdelen met de goede kanten op elkaar, aan de zijnaden

- stik de bandjes helemaal rond, maar laat onderaan, aan 1 van de uiteinden, een keergat open... (dat gaat toch later in de rok, dus dat zie je  niet)
- stik het flapje (laat de onderrand open, als keergat, net als bij de bandjes, zul je dat later niet meer zien, dat is de breedste rand van je 'flapje'
- stik de zijnaden van je rok aan elkaar






- keer de bandjes en het flapje binnenstebuiten, dus dat de goede kant nu 'buiten' is.
- zoom de onderkant van de rok om, en stik die vast (dan is dat al gebeurd en heb je straks geen heel stuk kleed waar je rekening mee moet houden bij het stikken).
- strijk de naden allemaal open, en doorstik die nog eens bij de bandjes en het flapje




- nu heb je de 'mis en place'/de voorbereiding helemaal af en heb je :
2 bandjes die langs 1 uiteinde nog open zijn, een flapje en een rok met een onafgewerkte bovenrand.







- zorg dat je rok binnenstebuiten gedraaid is, steek er de t-shirt, met de goede kanten tegen elkaar, in. Het hoofd van je t-shirt moet aan de voeten van je rok zitten...
- Steek er nu ook de andere onderdelen in: aan de voorkant steek je er je flapje in, zover als je wil, zorg dat de voering op de t-shirt ligt, en de hoofdstof tegen de rok ligt. Steek het dus tussen t-shirt en rok.


- het omgekeerde doe je met de bandjes.
- test door de rok eens omhoog te halen, of ze op de juiste hoogte zitten, pas desnoods aan!









- speld alles vast! let op dat je niet de twee t-shirtdelen aan elkaar speld. Zorg hierbij dat je plooitjes in je rok hebt, speld de rok eerst in het midden vast op het midden van de t-shirt, en plooi dan naar de zijkant toe. gebruik tegenover gestelde plooien voor elke kant van het midden.










 - stik alles vast: de t-shirt helemaal rond:
- pak de schouders van de t-shirt vast, en laat de rok naar benenden vallen...
- klaar is kees (afin, toch het 'naai'gedeelte van de grote stukken)

afwerking:
- je kan knoopsgaten maken in de bandjes en knopen naaien op het flapje... ik ben echter geen knoopsgatenheld (moet dat nog altijd eens uitzoeken, maar ben daar te lui voor) en een fan van drukknopjes, dus ik heb drukknopjes gebruikt. Nu nog beslissen of ik er voor de sier nog knoopjes opnaai :)
- knip eventueel de 'overschot' van je bandjes af, als je ze, net als ik, veel te lang had gemaakt om te beginnen...









 Et voila:

En het resultaat ziet er dan zo uit, als een klein zot mini-mij-spook het aan heeft :) :

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten