maandag 18 maart 2013

brandalarm

Zoals sommigen onder jullie misschien weten, volg ik momenteel les, om later een goede leerkracht te kunnen worden, als ik ooit een plaatsje vind op een school om les te geven over mijn favoriete vakgebied (humane wetenschappen).

Dat is uiteraard niet evident. Een leerkracht dient van heel wat markten thuis te zijn. Uiteraard is het daarbij ook belangrijk dat een leerkracht de leerlingen een veilig gevoel kan geven. Daarom ben ik heel blij dat wij ook een soortement vakje 'EHBO' krijgen. En dit met examen (zodat je tenminste verplicht bent het te leren). Zo kan je in alle situaties je leerlingen helpen.

Maar blijkbaar zit er een klein (miniem) hiaat in onze opleiding.
Een accidentiele storing in het brandalarm zorgde er deze middag voor dat dit plots begon te loeien, en dit met onregelmatige intermezzo's. Is dit een oefening? Maar onze leerkracht wist daar niet van? Is het echt? maar zou het dan niet constant afgaan?
Goed, dan maar evacueren, stel dat het 'echt' is.
Iedereen in lichte geordende chaos naar buiten. (maar dat lag aan het feit dat we niet in het middelbaar zaten, niet dat er iemand in paniek was)

Wat me echter het meest opviel in misschien niet zo positieve zin: er was blijkbaar niemand die er aan dacht dat we misschien best het raam konden toe doen als dit echt was.
En misschien even de lichten aan? En deur toe?
Is dit geen basiskennis?

Daarom wil ik iedereen toch nog even meegeven: gelijk hoe, gelijk wat, gelijk waar, is er brandalarm? echt of oefening? maakt niet uit: denk aan volgende gouden regel: raam toe, licht aan, en deur toe nadat de laatste weg is. En ook al is het een oefening, dit zou toch wel een reflex moeten zijn.

Alvast kleine dank voor het luisteren naar mij preek/pleidooi.
Al moet gezegd: ik ben heel blij dat iedereen toch minstens gewoon naar buiten ging.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten