maandag 17 februari 2014

slaapzak deel 2

Voor het maken van een zomerslaapzakje heb ik me gebaseerd op volgend 'patroon'/tutorial.

http://multivroon.blogspot.nl/2012/05/supersnelle-zomerslaapzak-30-min.html

Maar ik wilde toch nog een beetje een dubbele slaapzak (dus dubbele stof) en enigszins wat meer afwerking.
Nog nooit een rits in gezet, nog maar zelden iets met mouwen gedaan die afgewerkt moesten worden.

Hoe?
Slaapzakje genomen, op 2 stukken stof gelegd, een beetje ruimer overgetekend en uitgeknipt (zoals in de blog van multivroon beschreven).

Dan ben ik begonnen met, met de stoffen met de verkeerde kant op elkaar, maar met de binnenste stof naar de buitenkant toe, toe te naaien, daar waar hij toe moet. (schouders, onderzijde, zijkantjes)
Naarmate mijn project vorderde moet ik toegeven dat ik misschien toch bij een volgende eerst de rits zal inzetten en dan pas schouders en zijkantjes toenaaien.

De naad aan de rits toenaaien tot op hoogte van de rits, daarna de stukken aan de rits omstikken (zodat het wat mooier oogt)

Daarna de rits inzetten. Maar, zoals ik tot scha en schande moest ondervinden. doe dit niet s' avonds laat met slaperige ogen, maar kijk goed uit wat je doet. Ga er niet van uit dat een rits zowieso langs onder opengaat. (zoals in een jas, of de slaapzakken die je koopt, kijk dus ook al op voorhand goed welke rits je koopt :) )
Ik had dus een rits gekocht die vanonder niet opengaat (rok-rits????) en had hem er helemaal ingestoken, ondersteboven, met het idee, dan kan het kind de slaapzak niet zo gemakkelijk zelf opendoen, moest ik plots zien dat de slaapzak bovenaan helemaal niet eens opengaat. Helemaal eruit moeten halen en omdraaien.
Je zult misschien denken: LOGISCH! maar ik was precies toch niet helemaal meer wakker...



Daarna kraag en armsgaten afwerken en eventuele versieringen aanbrengen. (als je de schouders en zijkantjes nog opengelaten had om makkelijker met de rits te kunnen werken, dan moet je die dus wel eerst nog doen :) )

Zo heb ik ook een mooie slaapzak, maar ik heb er wel iets langer dan 30 min. aan gewerkt :)

Ondertussen gisteren met een vriendin ook het stoffenspektakel (geweldig, wegens toch iets goedkoper, als je iets nodig hebt: opsparen en daar halen! voor zover mogelijk!) onveilig gemaakt. Gezien mijn dikke buik was ik achteraf stikkappot. En ik voel het vandaag nog! Maar toch een paar mooie aankoopjes gedaan, zoals een dino-stofje voor mijn oudste dochter die geweldige fan is van: de parasaurolofus, de triceratops, de stechosaurus, de anchilosaurus, de tyrannosaurus, de pteranodon, de pterodactylus, de cryosaurus, de iguanodon, ... enzovoort :) (en geloof het of niet, maar met haar net geen 2,5 kan ze er heel wat van deze benoemen en herkennen en ongeveer uitspreken ook... dat heb je met een opa die geschiedkundige is en leerkracht en een papa die exacte wetenschapper is)
Toen ik dat stofje zag kwam er meteen een leuk tussendoor-handwerk-probeer-uitzoek-projectje in mij op. Waarom probeer ik van de dino-stof geen dino-knuffel te maken. het is nu wel katoen, maar moet toch ook lukken...
Ik koos voor de Stechosaurus, dacht even na over een mogelijk patroon, en tekende en knipte uit. Ondertussen heeft 1 zijkant al ongeveer 1,5 a 2 poten,... nu de rest nog.

Hier kies ik toch voor handwerk, omdat ik niet van een patroon vertrek en het dus moet 'proberen'. Zo hoop ik fouten toch iets sneller te detecteren. Spannend of mijn 'patroon' uit de losse pols een goed patroon zal zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten